Tento hormón dokáže urýchliť vaše chudnutie

Autor: Michael Achberger | 6.4.2020 o 6:49 | Karma článku: 10,28 | Prečítané:  4770x

Ľudské telo je jedno veľké chemické laboratórium. Chod ovplyvňujú stovky chemických látok a procesov. Prirodzený hormón dopamín hrá veľkú úlohu v našich pocitoch i schopnosti kontrolovať chute.

 

 

Čo je dopamín

 

Dopamín je telu vlastný hormón produkovaný v mozgu. Z chemického hľadiska patrí medzi neurotransmitery – zodpovedné za rozosielanie správ medzi nervovými bunkami v tele.  Šíria sa po 4 hlavných dráhach.

Mozog ho vyrába dvojstupňovým procesom. Najprv premení aminokyselinu tyrozín z potravy na látku zvanú dopa.  Tú potom upraví a doplní na dopamín.

 

Cesta ku šťastiu i motivácii k chudnutiu

 

Hormón dopamín hrá kľúčovú úlohu v našich emóciách, konkrétne schopnosti cítiť radosť a potešenie, sústrediť sa, myslieť a plánovať.  Ovplyvňuje tak nielen to, či sa cítime práve šťastní, ale z veľkej časti aj naše zručnosti – vrátane schopnosti udržať motiváciu k chudnutiu a uskutočneniu ďalších cieľov, ktoré si vytýčime.

 

  • Posilňuje intenzitu prežitkov.
  • Zlepšuje rozhodovacie zručnosti, vrátane schopnosti kontrolovať chute.
  • Navodzuje túžbu opakovať príjemné činnosti.
  • Tiež uľahčuje učenie a zapamätanie nových poznatkov.

 

Ďalej ovplyvňuje:

  • Tepovú frekvenciu
  • Správnu funkciu ciev a obličiek
  • Spánok
  • Kontrolu nevoľnosti a zvracanie
  • U žien laktáciu

Lekári ním liečia:

  • Nízky tlak
  • Srdcovú nedostatočnosť a zlý prietok krvi orgánmi
  • Septický šok (v závislosti na pôvodcovi)

 

Problém je nadbytok aj nedostatok dopamínu

 

Ako už to tak býva, kým máme hormónu v tele "tak akurát", problém nepociťujeme. Výkyvy jeho hladiny však lekári spájajú s radom neurologických a psychických porúch ako:

 

  • Parkinsonova choroba
  • ADHD
  • Schizofrénia a všeobecne halucinácie a bludy

 

Problém nastáva aj u drogovo závislých.  

Látky typu kokaín vedú k rýchlemu zvýšeniu dopamínu v mozgu. Pre potešenie a dobrý pocit potrebujú užívatelia čím ďalej väčšiu a väčšiu dávku. Navyše telo prestáva hormón produkovať samostatne, čo vedie k depresiám a ďalším emocionálnym výkyvom.

 

Príznaky akútneho nadbytku:

 

 * Úzkosť a nepokoj

 * Nepravidelný srdcový tep a zrýchlená frekvencia

 * Problémy s dýchaním

 * Bolesť na hrudníku

 * Nevoľnosť a zvracanie

 * Bolesť hlavy

 

Je nevyhnutné, aby lekár vedel o všetkých liekoch a látkach, ktoré užívate, inak hrozia pri podaní liekov na dopamínovej báze závažné komplikácie.

 

Príznaky nedostatku:

 

Podľa štúdií malá hladina dopamínu znižuje motiváciu a nadšenie pre činnosti, ktoré by vás inak bavili a zaujímali.  Znižuje tiež koncentráciu a schopnosť koordinácie pohybov.

 

Dopamín a obezita

 

Obezita je od roku 2013 klasifikovaná ako choroba. Pripisuje sa do súvislosti práve s hormónmi ovplyvňujúcimi schopnosť kontrolovať chute. Prečo obézni ľudia jednoducho nedokážu jesť menej?  To je otázka, ktorú sa vedci zaoberajú minimálne posledných 100 rokov.

Súčasná veda sa prikláňa k názoru, že obézni ľudia skutočne môžu čeliť pri chudnutí prekážkam, ktoré zdraví ľudia nepoznajú. Majú jednoducho problém s hormonálnym systémom alebo schopnosti sa ovládať.

Hormonálna nerovnováha môže spôsobiť, že ľudia s obezitou alebo nadváhou potrebujú zjesť viac jedla na to, aby sa cítili šťastní a spokojní.

Niektoré zobrazovacie štúdie naznačujú, že telo u niektorých obéznych ľudí uvoľňuje do obehu menej dopamínu a serotonínu, ďalšieho hormónu spájaného so šťastím a schopnosťou chudnúť.

 

Ako dodať telu dopamín

 

Existujú dve možnosti:

 1. Prírodná cesta zdravých potravín

 2. V podobe tabletiek a ďalších výživových doplnkov

 

Tipy, ako prirodzene doplniť dopamín

 

Jedzte správne bielkoviny

 

Telo produkuje hormón z aminokyselín tyrozínu a fenylalanínu.  Podľa štúdií ich najviac získate z:

  • Morčacieho a hovädzieho mäsa
  • Vajec
  • Mliečnych výrobkov
  • Sóje
  • Strukovín

 

Ďalšie potraviny pre doplnenie dopamínu

  • Zrelé banány
  • Orechy a semienka, napríklad slnečnicové či sezamové
  • Listová zelenina, brokolica, karfiol

 

Obmedzte nasýtené tuky

 

Výskumy na zvieratách zistili, že nasýtené tuky najmä z živočíšnych zdrojov ako maslo, mlieko, ale aj palmový alebo kokosový olej môžu narušiť správny metabolizmus hormónov v mozgu.  Na ľuďoch však podobné výskumy zatiaľ vykonané neboli.

Niektorí vedci predpokladajú, že strava s vysokým obsahom nasýtených tukov môže zvýšiť zápalovosť v tele, čo vedie k zmenám v dopamínovom systéme.  Konkrétne výskumy však zatiaľ chýbajú.

 

Doprajte si probiotiká

 

V posledných rokoch vedci potvrdzujú, že mozog a črevá k sebe majú veľmi blízko. Niektoré baktérie dokonca vedia produkovať látky zlepšujúce náladu a správanie. Aj v tomto prípade síce chýbajú konkrétnejšie poznatky, ale probiotiká rozhodne neuškodia.

 

Cvičte pravidelne a aspoň 20 minút v kuse

 

Pohyb zvyšuje hladinu endorfínov a zlepšuje náladu. Efekt nastáva už po 10 minútach a maximum dosahuje podľa jedného z výskumov po 20 minútach.

Hladina prirodzene rastie ráno pred celým dňom a klesá spolu s nadchádzajúcim večerom. Výdatný a kvalitný spánok vám zaistí dostatok energie bez tendencie k náhlej únave.

Znížte preto hluk v spálni, vystavenie monitorom pred spaním a pitie kofeínových nápojov vo večerných hodinách.  Posteľ používajte ideálne iba na spanie.

 

Meditujte

 

Riadená relaxácia čistí myseľ, umožňuje sústrediť sa "dovnútra" len na seba a nechať myšlienky voľne plynúť. Štúdia s niekoľkými učiteľmi meditácie preukázala, že po hodine praxe narástla hladina dopamínu v ich mozgu o celých 64%.

 

Chodievajte na slniečko

 

V zime, teda obdobie, kedy menej chodíme von, prirodzene klesá množstvo neurotransmiterov zvyšujúcich náladu. Štúdia vykonaná na 68 zdravých dospelých zistila, že tí, ktorí boli v posledných 30 dňoch častejšie vystavení slnečnému žiareniu, mali najvyššiu hustotu dopamínových receptorov v mozgu.

 

Obmedzte kofeín a alkohol

 

Kofeín zvyšuje v mozgu výskyt neurotransmiterov, ktoré dopamínovú bilanciu zhoršujú. Podobne funguje aj alkohol.

Keď výživové doplnky, tak ktoré?

K syntéze dopamínu telo potrebuje niekoľko vitamínov a minerálov:

  • Železo
  • Vitamín B3 (niacín)
  • Vitamín B9 (kyselina listová, folát)
  • Vitamín B6

 

Zatiaľ neexistujú preukázateľné štúdie potvrdzujúce zvýšenie hladiny dopamínu tabletkami. Doplnky stravy, ktoré sa pre tento účel predávajú, väčšinou obsahujú:

  • Horčík
  • Vitamín D
  • Kurkumín
  • Extrakt z oregana
  • Zelený čaj

 

Ako vždy tu platí staré dobré "všetko s mierou".  Zamerajte sa na zdravý pohyb, stravu bohatú na čerstvú zeleninu, ovocie, kvalitné mäso, oriešky a semienka a dosť spite. Uvidíte, že nálada pôjde hore a kilá dole.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sám si už Fico nepomôže

Špekulatívne štiepenie Smeru je obyčajná konšpirácia.

Prieskum: Z konfliktu SaS a OĽaNO ťaží Sulík, rastie aj Pellegriniho Hlas

Kollárova Sme rodina padala už pred kauzou nemocnica.


Už ste čítali?