Konopné semienka sú superpotravinou roka

Autor: Michael Achberger | 3.2.2020 o 6:29 | Karma článku: 3,05 | Prečítané:  787x

Svetlo béžové až tmavo hnedé konopné semienka sa občas prezývajú konopné srdiečka. Ľudia si ich sypú na jedlo, lisuje sa z nich olej, melie proteín, vyrába sa z nich mlieko a ďalšie potraviny. Doprajte svojmu telu a zdraviu ich...

... výnimočné vlastnosti aj vy.

Známe sú predovšetkým pre vysokú koncentráciu omega-mastných kyselín, ktoré vám môžu pomôcť predchádzať ochoreniam a udržiavať celkové zdravie. Viac esenciálnych mastných kyselín v inom rastlinnom zdroji by sme ťažko hľadali.

 

Obsahujú kompletné bielkoviny (21 aminokyselín vrátane všetkých esenciálnych), esenciálne mastné kyseliny omega-3 a omega-6, rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu, vitamíny i minerály (najmä A, B1, B2, D, E, vápnik a železo). Nájdete v nich 25% bielkovín, 35% mastných kyselín a 27% sacharidov (predovšetkým vlákniny).

 

Konope je pozoruhodná rastlina pestovaná nielen pre potravinárske účely. Okrem zdravotných benefitov je prínosom aj pre životné prostredie. Môže byť pestované bez fungicídov, herbicídov aj pesticídov a efektívne absorbuje oxid uhličitý.

Začnite deň pridaním konopných srdiečok do vašej rannej kaše alebo jogurtu. Konzumácia konopného semienka je viac ako vhodná v tehotenstve, pri dojčení (je odporúčaná aj pre podporu laktácie), pre športovcov, seniorov i deti.

 

Ošúpané versus nelúpané konopné semienka

Niektoré živiny nájdeme iba v škrupine, nie samotnom konopnom semienku. Lúpané konopné semienka tak na rozdiel od nelúpaných obsahujú zvyčajne menej živín. Napríklad vitamínu C na 100 g obsahuje len šupka nelúpaného semienka 0,4 mg, zatiaľ čo samotné semienko 1 mg.

Vitamín A, čiže retinol, je antioxidant dôležitý pre zdravý zrak a pomáha pri raste mäkkých a kostných tkanív (koža, sliznica, zuby). Nelúpané konopné semienko na 1 gram obsahuje 37,5 IU vitamínu A, lúpané len 4 IU na 100 gramov.

100 g nelúpaných konopných semienok obsahuje 90% odporúčanej dennej dávky vitamínu B1, B5, kyseliny pantoténovej a tiamínu.  Nájdeme v ňom tiež 30% odporúčanej dávky B3 a niacínu.

 

100 g nelúpaných konopných semienok obsahuje tiež 10 IU vitamínu D, ktorý je dôležitý pri tvorbe kostí, posilňuje imunitu a znižuje riziká niektorých ochorení (napríklad rakovina, vysoký krvný tlak, srdcové ochorenia a cukrovka).

100 g lúpaných aj nelúpaných obsahuje 20% odporúčanej dennej dávky vitamínu E. Ten môže byť prevenciou srdcových chorôb, môže mať protizápalové účinky, zlepšovať imunitný systém a chrániť pred rakovinou, vekom podmienenou makulárniu degradáciou (AMD), kataraktom a neurodegerativními chorobami (napríklad Alzheimer a  kognitívny pokles).

 

Šupka nelúpaných semienok je však tuhá, ťažšie sa trávi a vďaka vysokému obsahu vlákniny je pre telo zložitejšie využiť cenné látky konopného semienka.  Nelúpané konopné semienka by sa preto mali namáčať cez noc alebo trochu pomlieť, aby boli lepšie stráviteľná a využiteľná.

 

Fakty o konopnom semienku

Vedeli ste, že...

  • Psychotropných vedľajších účinkov sa pri konzumácii konopných semienok báť nemusíte.  Konope siate (technické) obsahuje len veľmi málo povestného THC (delta-9-tetrahydrokanabinolu).  Aktívna droga THC sa navyše nachádza iba v konopnom liste, nie semienkach. Marihuana je iný typ konope. Ľudia si stále pletú konope s marihuanou, považujú konope za drogu alebo len za ilegálny liek. Akoby svet zabudol, že konope bolo vedľa ľanu a vlny jedným z troch zdrojov vlákna k výrobe textilu, hlavným prvkom pri výrobe papiera a významným zdrojom jedlých i technických olejov a semen.
  • Konope na výrobu oblečenia, jedla i liekov využívajú rôzne kultúry po tisíce rokov.  Na svojich farmách ju pestovali aj napríklad americkí prezidenti George Washington a Thomas Jefferson.
  • Hoci vedľajšie produkty konope sami o sebe nezákonné nie sú, v USA je pestovanie konopných semienok zakázané.
  • Konope rastie ako burina. Nemusí sa preto skoro vôbec striekať pesticídmi či herbicídmi, vďaka čomu nemusíte toľko dbať na organické pestovanie.
  • Ťažko budete hľadať potravinu tak výživnú ako konopné semienko.  V dvoch lyžiciach konopných semienok sa nachádza 90 kalórií, 6 gramov tuku, 2 gramy vlákniny, 5 gramov bielkovín, 300 mg draslíka plus 15% odporúčanej dávky vitamínu A a 25% železa.
  • Tri polievkové lyžice konopných semienok = 50% odporúčanej dennej dávky horčíka a fosforu, 25% dávky zinku.
  • V konopných semienkach nájdeme výnimočný profil mastných kyselín. Ako bežné (omega-3 a omega-6), tak tie menej obvyklé (kyselinu stearidonovou SDA a gama linoleovú GLA).  Mastné kyseliny obsiahnuté v konopnom semienku bojujú proti zápalom a chránia vaše srdce a imunitný systém.
  • Mlieko z konopných semienok je skvelým a navyše veľmi chutným zdrojom nielen mastných kyselín, ale aj bielkovín a vápnika.  Tie, ktoré nájdeme na pultoch obchodov však často obsahujú rôzne prídavné látky a sladidlá. Radšej si ho preto jednoducho vyrobte doma – rozmixujte semienka s vodou a preceďte cez plátno.
  • Jednoduchým rozomletím konopných semienok je získavaný skvelý vegánsky proteínový prášok s vysokým obsahom vlákniny a bez ďalších nechcených prídavkov.
  • Konopné semienka majú jemnú chuť, pri ich konzumácii zaznamenáte chrumkanie.
  • Trvanlivosť konopných semienok nie je dlhá – skladujte ich ideálne v chladničke a kupujte po menších baleniach.  Zahriatie ničí výživové hodnoty mastných kyselín, takže semienka do jedla pridávajte až po tepelnej úprave.
  • Konopný prášok môžete až rok skladovať v chladnom tmavom rohu skrine.
  • Konopné semienka obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, čo z nich robí kompletný zdroj bielkovín (rovnako ako je napríklad kura, ryby alebo hovädzie). Iba tromi polievkovými lyžicami semienok svoje smoothie alebo šalát obohatíte o 10 g vysoko kvalitných a navyše tiež veľmi zdravých bielkovín.
  • Výrobcovia konopných doplnkov sa často zameriavajú na kulturistov. Hoci je konopné semienko bohaté na bielkoviny zásadné pre zdravé a silné svaly, nemá žiadne zázračné vlastnosti v ich budovaní.
  • Konopné semienka sa ako posilňovač svalov prvýkrát používali v 50. rokoch 20. storočia vo východnej Európe pre liečbu straty svalov zapríčinenou tuberkulózou.
  • S ohľadom na to, že sa zvyčajne konzumuje len malé porcie konopných semienok, obsah vitamínov nie je veľký.  Museli by ste ich zjesť asi kilo, aby ste splnili odporúčanú dennú dávku. Obsah vitamínov navyše znižuje tepelný proces, ktorým sa semienka sterilizujú pred predajom.
  • Konopné semienka majú orieškovú chuť, ktorá ozvláštni každý pokrm.

     

 

 

Konopný olej pre zdravie srdca i imunitného systému

Konopný olej podľa správy American Chemical Society vydanej roku 2014 obsahuje množstvo "zaujímavých látok". Napríklad steroly a kyselinu linolovú, ktoré môžu zlepšovať funkciu imunitného systému, pomáhať regulovať hladinu cholesterolu a podporovať aj zdravie srdca. Taktiež sa vyzdvihuje vynikajúca koncentrácia omega-3 a omega-6 mastných kyselín v konopnom oleji, ktorý tak potencionálne môže priaznivo ovplyvňovať srdcové ochorenia a celkové zdravie.

Pre zachovanie kvality esenciálnych mastných kyselín by semienko ani olej nemali byť zahrievané na viac ako 45 stupňov Celzia. Vylisovaný olej je potrebné chrániť nielen pred teplom, ale aj pred vzduchom a svetlom.  Oxidácia kyselín spôsobuje žltnutie a robí ho nepoživatelným.  

 

Proteín z konope je vysoko kvalitným zdrojom bielkovín

Kvalita bielkovín sa odvíja od koncentrácie aminokyselín. Tie s dokonalejšími aminokyselinovým profilmi sú telom trávené a využívané efektívnejšie. Štúdie potvrdili, že konopný proteín sa vyrovná alebo predbehne rad vegánskych proteínov vrátane tých z obilnín, orechov a niektorých strukovín.

Bielkoviny z konopných semienok pre imunitu a proti únave

Konopné semienka sú známe predovšetkým pre obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselín. Tu však ich zdravotný prínos zďaleka nekončí. Proteín z konopných semienok mal pozitívny vplyv na imunitnú funkciu i proti únave. Konopné semienka môžu lepšiť funkciu obličiek a srdcovú hypertrofiu.

 

Zvyšovanie energie konopnými semienkami

Kombinácia kalórií, komplexných sacharidov a bielkovín v konopných srdiečkach poskytujú dlhotrvajúcu energiu. Bolo preukázané, že hladinu energie zvyšujú bez ďalších stimulantov, ako je napríklad kofeín a cukor.

Energiu s konopnými semienkami doplníte zdravšie než s bežnou energetickou tyčinkou obsahujúcou veľa cukru a nasýtených tukov.

Vláknina obsiahnutá v celozrnných konopných semienkach môže pomáhať predchádzať zápche aj ďalším črevným problémom a zvýšiť pocit sýtosti, takže budete jesť menej. Rozpustná vláknina navyše znižuje hladinu LDL cholesterolu a nerozpustná znižuje riziká kardiovaskulárneho ochorenia a cukrovky.

 

Omega-3 mastné kyseliny pre srdce, dušu a posilnenie mysle

Esenciálne tuky omega-3 mastné kyseliny môžu pomáhať znižovať zápaly, riziko srdcových ochorení, cholesterol i tlak. Dôležitú úlohu hrajú aj v mozgu pri poznávaní a pamäti.

Konopné semienka obsahujú veľa vitamínu A, C, E a beta-karoténu. Sú bohaté tiež na bielkoviny, sacharidy, minerály a vlákninu. Majú ideálny pomer omega-6 a omega-3 mastných kyselín, u ktorých sa predpokladá znižovanie vysokého krvného tlaku.

 

Konopné semienka pre zdravé bunky

Rovnováha esenciálnych mastných kyselín v spojení s kompletným profilom bielkovín podporuje regeneráciu a vývoj buniek. Môžu byť prevenciou chronických ochorení vrátane kardiovaskulárnych, autoimunitných, precitlivenosti, neurodegeneratívnych ochorení aj rakoviny. Esenciálne mastné kyseliny podporujú tiež transport kyslíka do buniek celého tela a blokáciu vírusov, húb a baktérií.

 

Konopné semienka v kuchyni

Konopnými semienkami môžete vylepšiť akýkoľvek pokrm alebo dezert.  Pochutnáte si na nich pri raňajkách, obede, olovrante aj na večeru.

 

Konopnými semienkami môžete posypať šaláty, jogurt, ovsené vločky aj ryžu a zeleninu.  Konopný olej pre zachovanie všetkých živín používajte skôr v studenej kuchyni, napríklad na šalátový dresing.  Konopné mlieko aj proteín využijete napríklad pri príprave lahodných smoothies.

Konopné semienko môže byť zdravé aj pri pečení (narozdiel napríklad od semienok ľanových). Až jednu štvrtinu množstva múky môžete nahradiť pre ľahkú orieškovú chuť.

 

Vegetariáni, vegáni a vysoko kvalitný proteín z konope

Konopné semienka sú skvelou a kvalitnou alternatívou proteínových doplnkov pre vegetariánov a vegánov, aj všetkých ostatných, ktorí sa snažia vyhýbať konzumácii živočíšnych produktov. Jedným z ich najčastejších využití je výroba bielkovinových práškových doplnkov stravy, ktoré môžu nahradiť bielkoviny z mäsa. Majú tiež potencionálne imunitné, protiúnavové vlastnosti a môžu chrániť obličky.  1 bežná dávka konopného prášku zvyčajne obsahuje 11 až 13 g bielkovín.

 

Jedna lyžica konopného oleja obsahuje 14 gramov tuku – z ktorých je nasýtený iba 1 g.  Znížte riziko vysokého cholesterolu a srdcových ochorení a vymeňte sadlo za konopný olej čo najskôr.

 

Vďaka nadpriemernej stráviteľnosti je konopný proteín ideálny aj pre športovcov

Nevýhodou konopného proteínu je však to, že má veľmi nízky obsah esenciálnych mastných kyselín lyzínu a leucínu, ktoré sú dôležité pre rast svalov.  Kulturisti a športovci preto často radšej volia proteín z hrachu, ryže alebo iných zdrojov kompletných bielkovín.

 

Konopné semienka regulujú apetít aj telesnú váhu

Obráťte sa pri hľadaní pomoci s osvojením si zdravého životného štýlu a zlepšenie zdravia vášho srdca na konopné srdiečka. Pamätajte však, že neexistuje žiadny doplnok stravy, ktorý vás sám o sebe zbaví kilogramov.

Nahradenie iných olejov konopným môže pomôcť zhodiť nejaké to kilo, ale musíte tiež vypustiť prázdne kalórie a začať viac cvičiť. Lyžica konopného oleja má asi 100 kalórií, olivový 120. Má krásnu svetlo zelenú farbu a orechovú chuť ideálnu do šalátov.

 

Obzvlášť pri konzumácii medzi jedlami vďaka vysokému množstvu bielkovín konopné semienka potláčajú hlad. Zaradením konopných semienok do jedálnička si ľahšie vybudujete zdravšie stravovacie návyky a voľba medzi čerstvou zeleninou a ovocím namiesto cestovín a chlebov pre vás bude jednoduchšia.

Skvelým doplnkom pri chudnutí sú aj vďaka obsahu ďalších nevyhnutných živín – ako sú esenciálne mastné kyseliny, vláknina, vitamíny a minerály – bez toho, aby vášmu telu dodávali nadbytok kalórií, škrobov a cukrov. Kilá, ktorá vďaka konopným srdiečkam zhodíte pravdepodobne zase hneď nenaberiete tie staré – ide skôr o celkovú úpravu stravy ako dočasné opatrenie.

 

Konopný olej pre krásnu pleť bez akné

Konopný olej udržuje vlhkosť pleti v rovnováhe a bráni jej predčasnému starnutiu. Pomáha k tomu, aby vaša pokožka bola jemná, hladká, mäkšia a hydratovaná. Môže zmierniť aj niektoré kožné stavy – najmä ekzém, akné a psoriázu aj zápal kože dermatitídu. Konopné semeno obsahuje optimálnu kombináciu esenciálnych mastných kyselín pre produkciu buniek a zdravie kože.

Konopný olej môžete užívať vnútorne alebo si zaobstarať kozmetický prípravok od kožného krému, šampónu, balzamov na pery, až po krémy na holenie alebo opaľovanie.

 

Konopný olej pre zdravé, husté vlasy

Živiny obsiahnuté v konopnom oleji sú pre vlasy veľmi prínosné. Jednou z najobľúbenejších volieb pre použitie v kozmetike a prípravkoch pre starostlivosť o vlasy z neho robí to, že výborne preniká do kože a nie je tak lepivý ako iné rastlinné oleje.

Vlhkosť a lesk vlasom dodávajú najmä lipidy konopného oleja. Prispieva k posilneniu krehkých prameňov, dáva vlasom tvar a môže ich aj spevniť. Môže tiež podporiť rast a brániť vypadávaniu, uľaviť od svrbenia a suchej pokožky hlavy aj zamedziť tvorbe lupín. Olej z konopných semienok zlepšuje krvný obeh, znižuje zápaly a udržuje pokožku hlavy vo forme.

 

Nutričné hodnoty konopných srdiečok

100g lúpaného konopného semienka obsahuje zhruba tieto zložky:

 Nutričné zložky:

  • Bielkoviny – 25% - 36,7 g
  • Tuky – 73% - 45 g
  • Sacharidy – 2% - 6,7 g
  •  Kalórií 580 (2428 kJ) Vitamíny: 0 g
  • Minerálne látky:
  • Železo – 9,6 mg
  • Magnézium – 640 mg
  • Zinok – 11,5 mg

 

Dávkovanie a užívanie konopných semienok

Konopné semienko sa užíva celé, lúpané, vo forme mlieka, proteínu a oleja, vyrábajú sa z neho rôzne kozmetické prípravky aj múka alebo cestoviny. Pridať ho môžete napríklad do jogurtu alebo šalátov.

Ideálne je začať deň konopným semienkom na lačno a potom kedykoľvek počas dňa. Odporúčaná denná dávka pre dospelých je 1-2 polievkové lyžice.

 

Nežiaduce účinky konopných semienok

Konopné semienka sú všeobecne považované za bezpečné, u niektorých ľudí sa však môžu objaviť nežiaduce účinky.

Konopné srdiečka sú pomerne mastné a majú vysoký obsah tuku. Väčšina z nich je polynenasýtený tuk – teda "dobrý" druh tuku. Konopné semienka však môžu vyvolať miernu hnačku.  Ak je váš tráviaci systém citlivý na zmenu, zaraďte konopné semienka do jedálnička pomaly. Začnite na 1 čajovej lyžičke denne a postupne sa prepracujte až ku 2 polievkovým lyžiciam, ktoré predstavujú odporúčanú dávku konopných semienok.

 

Psychotropná zlúčenina THC sa nachádza iba v listoch a kvetoch konope, nie semenách

Keďže však semienka do styku so zvyškom rastliny prichádzajú, niektoré môžu obsahovať extrémne nízku hladinu THC. Presná úroveň THC sa líši podľa druhu konope. Ak ste na THC veľmi citliví a kúpite si semienka konope z rastliny s vysokým obsahom THC a navyše vo väčších množstvách, naozaj sa u vás môžu halucinácie alebo eufórie vyskytnúť. Odporúčané denné množstvo nikdy neprekračujte.

Je však veľmi nepravdepodobné, aj keď nie úplne nemožné, aby konzumácia veľkého množstva konopných semien ovplyvnila drogový test. Pri bežnom i dlhodobom užívaní by však predovšetkým semienka konope siateho toto riziko predstavovať nemala.

 

Z konopného oleja by počas výrobného procesu mali byť odstránené úplne všetky psychoaktívne látky alebo THC.

 

 

Pre koho nie sú konopné semienka vhodné?

Jedinci s črevnými poruchami by mali byť opatrní. Konzumácia konopných bielkovín môže zhoršovať už prítomné príznaky črevných chorôb, uvoľňovať stolicu, spôsobovať hnačku, nadúvanie i brušné kŕče. Tieto nežiaduce účinky sa však obvykle s ďalším užívaním mierni. Ak trpíte nejakou črevnou chorobou, konzultujte konzumáciu konopných semienok najskôr s lekárom.

S akými lieky konopné semienka neužívať?

Zatiaľ nie je známa akákoľvek interakcia s obvyklými liekmi. Ak však užívate akékoľvek lieky na predpis alebo bez, poraďte sa pred pridaním konopných semienok do vašej stravy s lekárom.

Pozor by si mal dať predovšetkým ten, kto užíva antikoagulanty. Vysoký obsah omega-3 a omega-6 esenciálnych mastných kyselín v konopných semienkach môže potláčať tvorbu trombocytov (krvných doštičiek) a predstavovať tak riziko zvýšeného krvácania.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Petra Šabatu

Podmienečná chvála Igora Matoviča

Ako zvládol prvé týždne vo funkcii premiér a jeho koaličný tím, je vlastne zázrak.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Iuventa má v obľube kadernícku firmu z Bardejova, vlastní ju riaditeľova svokra

Ako sa kaderníctvo dostalo k dodávke kancelárskych potrieb.


Už ste čítali?