Metabolické typy: takto vám pomôžu lepšie sa stravovať

Autor: Michael Achberger | 11.12.2019 o 6:35 | Karma článku: 5,82 | Prečítané:  2309x

Aké sú vaše najlepšie predispozície na chudnutie a čo by mal váš jedálniček obsahovať? Metabolické typy vám dajú správnu odpoveď.

 

Pôvod tejto idey siaha do Staroveku. Najvýraznejšie stopy môžeme nájsť v tradičnej čínskej medicíne, ale určité spojitosti sa objavujú tiež v myšlienkach gréckej či egyptskej kultúry. Svoju renesanciu však táto teória dosiahla len nedávno. A v čom teda spočíva?

 

Tradičné zásady racionálneho stravovania hádžu viacmenej všetkých ľudí do rovnakého vreca. Tým nechcem tieto rokmi a praxou overené poznatky zhadzovať – výživa podľa metabolických typov postupy zdravého stravovania nepopiera, len dopĺňa a trochu zjemňuje ich rysy.

 

Je založená na tom, že nie všetkýmm ľuďom svedčí totožné zloženie stravy. S podobnou tézou už prišla oveľa staršia diéta podľa krvných skupín, ktorej logika je však nanajvýš pochybná a ani výsledky nie sú práve veľavravné.

 

 

Stravovanie podľa metabolických typov rozdeľuje "stravníkov" podľa toho, aké živiny by mali v ich strave prevládať pre dosiahnutie a udržanie optimálnej váhy a tiež pre lepšie zdravie a vitalitu.

 

V minulosti bolo stravovanie rôznych kultúr navzájom oveľa odlišnejšie. Severské národy konzumovali viac tukov a bielkovín, ich strava pozostávala prevažne z živočíšnych prvkov, mäsa a mliečnych výrobkov. Dôvodom bolo podnebie. Severské prostredie nemá tak bohatú faunu a tiež neposkytuje toľko priaznivé podmienky pre pestovanie plodín. Snáď tiež nie je potrebné dodávať, že život v takto extrémnych podmienkach vyžaduje oproti miernej klíme výdatnejšiu a ťažšiu stravu bohatú práve na tuky a bielkoviny.

Naopak, národy napríklad južnej Európy či stredného východu oveľa viac inklinovali k poľnohospodárstvu a konzumácii najmä obilnín. Podobný rozdiel panoval medzi kočovnými a stálymi kultúrami.

 

Významom tohto cvičenia z dejepisu nespočíva v tom, presvedčiť vás, aby ste začali opakovať návyky svojich dávnych predkov (to iste nie je logické ani žiaduce, naše mozgy, telá i žalúdky už sú rozhodne zvyknuté na úplne odlišný komfort), napriek tomu posledné výskumy ukazujú, že metabolizmus dnešných ľudí môže byť tiež vyhranený a naklonený k určitému typu stravovania. A aké typy to sú?

 

Proteínový čiže bielkovinový typ

Organizmus týchto ľudí veľmi dobre reaguje na stravu s vyšším obsahom tukov a bielkovín. Diéty založené na princípe metabolických typov uvádzajú optimálne rozloženie živín 70% bielkovín a tukov a 30% sacharidov.

Ľudia s týmto typom metabolizmu by mali konzumovať mäso, mliečne výrobky, vajcia, ryby, orechy, zeleninu. Vhodné sú aj strukoviny, zemiaky, kyslá kapusta, karfiol, mrkva. Z ovocia potom skôr to "naše"  južné, teda hrušky, jablká a pod.

 

Proteínový typ vie veľmi ľahko a rýchlo premeniť tuky a proteíny na energiu a do tejto kategórie častejšie spadajú muži ako ženy. Tento typ si tiež príliš nepotrpí na sladké.

 

Sacharidový typ

Osoba sacharidového typu bude najviac tiahnuť k obilninám, pečivu, cestovinám, ryži, skôr k tropickému ovociu a pod.

 

Ťažké a tučné jedlá zle znáša a neholduje nijako zvlášť mäsu. Ľahšie sa zasýti. Obvyklá je vyššia obľuba sladkého a kofeínu. Z mäsa by mal tento typ vyhľadávať chudé, ako je hydinové, teľacie alebo samozrejme ryby.

Optimálny pomer živín udávaný pre túto skupinu je 70% sacharidov 20% proteínov a 10% tukov (inokedy 75-15-10).

 

Zmiešaný typ

Tento variant je v súčasnej populácii najobvyklejší a skôr uvedené typy sú skôr hraničné možnosti. Zmiešaný typ môže konzumovať stravu oboch skupín a optimálny pomer živín zodpovedá tradičným pomerom racionálneho stravovania – teda cca 50% sacharidov, 30% tukov a 20% bielkovín, ak človek netrpí nadváhou.

 

 

Aké má rozdelenie na metabolické typy pozitíva?

Tento systém je geniálny v tom, že človek môže docieliť optimálnu váhu, udržať si ju – a pritom sa stravovať podľa svojich prirodzených preferencií. Táto "diéta" je na rozdiel od väčšiny ostatných pre človeka radosťou, a nie utrpením. Výživa podľa nastavenia vlastného organizmu umožňuje efektívnejšiu prácu s energiou. Ľudia sa cítia lepšie, zdravšie, vitálnejšie a správne stravovanie má výrazne pozitívny vplyv na psychiku. Môže byť veľmi účinnou zbraňou proti úzkosti, nervozite, podráždenosti, únave či dokonca depresii.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Petra Schutza

Trnka je vraj nevinný a Gretu vytlieskali (týždeň Petra Schutza)

Británia si môže dovoliť brexit.

Cynická obluda

Fico je pobúrený

Minister urobí prešľap a ako dôsledok podá demisiu!? Toto má byť vláda vedená Smerom!?


Už ste čítali?