Veľa vitamínov vie ublížiť

Autor: Michael Achberger | 26.11.2018 o 6:25 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  848x

Nedostatok vitamínov je častá príčina mnohých zdravotných porúch a chorôb. Ale ako platí vo všetkom – aj dobrého veľa škodí a platí to aj o vitamínoch.

 

Vitamíny delíme na rozpustné vo vode (vitamíny skupiny B a vitamín C) a rozpustné v tukoch (vitamíny A, D, E, K). Druhá skupina sa v organizmeukladá do zásoby. Ak tieto vitamíny telo nedokáže spracovať, môžu vyvolať toxické reakcie. Vitamíny rozpustné vo vode toxické nie sú, ale môžu spôsobiť iné problémy. Viete, že nadbytok vitamínu C v tele môže vyprovokovať tvorbu obličkových kameňov, hnačku alebo kožné vyrážky?

 

Je potrebné dávať pozor nielen na možné predávkovanie vitamínov, ale aj v akom veku, ktorý potrebujeme. Potreba vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov sa u rôznych vekových skupín líši. Napríklad deti potrebujú pre zdravý vývoj organizmu či rast kostí a zubov zvýšený prísun vápnika, fosforu, fluóru a vitamínu D.

 

AKO SÚ PRE ĽUDSKÝ ORGANIZMUS UŽITOČNÉ jednotlivé vitamíny A NA ČO DÁVAŤ POZOR?

VITAMÍN A (RETINOL)

Zdrojom sú rybí tuk, pečeň, mrkva, zelené a žlté listy, špenát, kel, petržlenová vňať, kalerábová vňať, melón, marhule, kapusta, brokolica, kukurica, vaječný žĺtok, v menšom množstve mlieko, tučné ryby, čerešne.
Je dôležitý pre tvorbu zrakového pigmentu, ako antioxidant, pre rast kostí a 
tvorbu hormónov. Nedostatok vedie k šerosleposti, vysychaniu rohovky, poruchám rastu či vznikajú škvrny na koži. Pri nadbytku dochádza k poruchám rastu kostí, hnačkám a obličkovým a žlčníkovým kolikám.

VITAMÍN D (Kalciferol)

Za normálnych okolností sa tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia. Je východiskovou látkou pre syntézu hormónu ovplyvňujúceho metabolizmusvápnika a fosforu. Nedostatok vedie k rachitíde (porucha rastu kostí) a ďalej k mäknutiu a lámaniu kostí. Pri nadbytku vznikajú obličkové konkrementy, dochádza ku kalcifikácii vo svaloch a stenách ciev.

VITAMÍN E (ROKOFEROL)

Je obsiahnutý v oleji zo pšeničných klíčkov, masle, mlieku, búrskych orieškoch, sóje, šalátu a mäse cicavcov. Slúži ako dôležitý antioxidant, chráni bunkové membrány pred poškodením voľnými radikálmi. Nedostatok vedie k poruchám metabolizmu, zhoršeniu permeability ciev, poruchám plodnosti či nekrózi pečene. Jeho nadbytok zhoršuje vstrebávanie vitamínu K.

VITAMÍN K

Je prítomný predovšetkým v listovej zelenine. Je nevyhnutný pre funkciu niekoľkých proteínov podieľajúcich sa na zrážaní krvi, ďalej v procese mineralizácie kostí, bunkového rastu a metabolizmu proteínov cievnej steny. Nedostatok vedie k poruchám krvnej zrážanlivosti, u dojčiat môže viesť k život ohrozujúcemu krvácaniu a ďalej súvisí s rednutím kostí (osteoporózou) u žien po menopauze. Jeho nadbytok nespôsobuje žiadne zásadné zdravotné problémy (výnimkou je vitamín K3 a jeho deriváty).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ANALÝZA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Macron spravil, čo mohol. Zastaví protesty? Takú moc nemá ani on

S extrémistami sa nevyjednáva.

Stĺpček Petra Schutza

Zmenky sú nádejný kandidát, aby sa aspoň jedna z káuz Kočnera stáčala do koncovky

Podozrenia sa zlietavajú ako mäsiarky.


Už ste čítali?