reklama

Nedokážem pribrať a je to problém!

Oslabený imunitný systém, poruchy až zastavenie menštruačného cyklu, neplodnosť - to všetko môže žene spôsobiť podváha. Ak nechcete schudnúť, ale naopak pribrať pár kíl, mám pre vás niekoľko rád.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Častou témou (nielen) ženských debát, odborných článkov i rozhovorov s lekármi býva chudnutie a kilá navyše. Sú ale aj iné a nemenej závažné prípady, ktoré sa riešia za dverami ordinácií dietológov. Bývajú však trochu zabudnuté. Čo keď má človek naopak o niekoľko kíl menej a potrebuje pribrať?

Nemusíte mať zrovna anorexiu, aby nad vašou váhou začala blikať červená kontrolka. Môže za tým stáť aj choroba a rekonvalescencia (po chorobe, úrazoch, operáciách), stres, rýchly metabolizmus či genetické dispozície.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
ilustračný obrázok
ilustračný obrázok (zdroj: picturama.com)

Jedna z mojich klientiek spomína: K svojmu zamestnaniu som si pred dvoma rokmi pribrala ešte štúdium na vysokej škole. A tým to všetko začalo. Mala som menej času si vyvárať, niekedy som len v zhone zhltla sušienku alebo polievku a už som zase bežala niečo robiť. Váha išla dole a ja si to najskôr pochvaľovala. Lenže potom prišli tráviace ťažkosti, pri ktorých som schudla viac, ako som chcela. A zostalo mi to. Teraz keď ochoriem, nemám z čoho chudnúť, a to je problém. Uzdravovanie môže byť pomalše a priebeh choroby horší. Keď som mala pár kíl viac, cítila som sa spokojnejšie a krajšie. Chcela by som zase pribrať ... "zverila sa mi so svojím problémom dvadsaťosemročná Renata. Nie je sama. Tých, ktorí by chceli pribrať na váhe, je viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podváha je pre organizmus rovnako nebezpečná ako nadváha. Telo trpí nedostatkom základných živín, slabne a stáva sa menej odolným proti chorobám a vonkajším vplyvom. U žien môže dôjsť k poruchám až zastavenie menštruačného cyklu a neplodnosti. Ak chcete posunúť telesnú hmotnosť smerom nahor, najprv treba zapracovať na odstránení príčiny podváhy, pokiaľ je to možné. Až potom začnite pracovať na samotnom priberaní.

Začnite cvičiť

Určite budete vyzerať lepšie, keď priberiete svalovú hmotu, než keby navýšená kilá predstavoval čistý tuk. Netreba snáď zmieňovať, že druhá varianta nie je najvhodnejšia ani po zdravotnej stránke. Svaly sú navyše o niečo ťažšie a fyzický pohyb je zdraviu prospešný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako začať s cvičením, ktoré bude zamerané na váš váhový deficit, vám poradia najlepšie napríklad v posilňovni alebo na odborných internetových serveroch. Spoľahnite sa, že vám odporučia tréning silový, teda intenzívne posilňovanie jednotlivých svalov.

ilustračný obrázok
ilustračný obrázok (zdroj: picturama.com)

Aby telo mohlo úspešne priberať bez rizika bolestí, zdravotných ťažkostí a úrazov, je nutné, aby malo pevnú oporu. Preto musíte zo všetkého najskôr posilniť tzv. svalový korzet, teda svalstvo brucha a chrbta. Postupne zapájajte ďalšie svalové skupiny, nohy, paže atď. A nakoniec môžete pridať aj nejakú záťaž - činky, gumičky, závažia.

Upravte si jedálniček

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nespoliehajte na to, že s prírastkom na váhe vám pomôžu tučné jedlá, čokolády a tortičky. Aj strava človeka, ktorý chce pribrať, musí byť zdravá. Jedálniček musíte prispôsobiť nielen svojmu želaniu pribrať, ale aj zvýšenej fyzickej aktivite. Ako zdroj sacharidov zvoľte cestoviny, ryžu, zemiaky, celozrnné pečivo a obilniny. Bielkoviny získavajte predovšetkým zo živočíšnych zdrojov (mäso, mliečne výrobky, vajíčka). Tuky preferujte rastlinné. Ako sa teda správne stravovať? V prvom rade by ste nemali mať cez deň hlad. Nevynechávajte raňajky, cez deň dodávajte telu živiny v pravidelných intervaloch, napríklad po troch hodinách. Strava by mala byť pestrá. Denný príjem energie by mal byť o niečo vyšší ako výdaj.

ilustračný obrázok
ilustračný obrázok (zdroj: picturama.com)

Ďalším cenným pomocníkom sú potravinové doplnky. Pred cvičením i po ňom si doprajte kvalitný bielkovinový koktail. Vitamínom B si podporíte chuť k jedlu. Môžete tiež vyskúšať rôzne výživové náhrady, ktoré sa podávajú aj v nemocniciach ako doplnok k normálnej strave, či úplná náhrada za stravu pevnú. Tieto nápoje obsahujú nevyhnutné zložky potravy (bielkoviny, cukry, tuky, vitamíny a minerály). Prípravky sú dostupné v rôznych príchutiach. Zakúpiť sa dajú v lekárňach.

Michael Achberger

Michael Achberger

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  530
  •  | 
  • Páči sa:  894x

Som profesionálny osobný tréner. Celý svoj život som sa venoval fitnessu a riešil som všetky otázky ohľadom stravy, cvičenia, motivácie. Mojimi rukami prešlo mnoho spokojných klientov, kedže moja práca ma veľmi baví a neustále sa chcem zlepšovať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu