reklama

Skákanie na švihadle je lepšie ako beh?

Švihadlo je notoricky známa pomôcka, ku ktorej priľnul málokto z nás. Vedeli ste ale, že 10 minút švihadla je rovnako účiných ako 30 minút behu? A má ešte mnoho ďalších výhod, ktoré využijete nielen za daždivého počasia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keďže mňa osobne samotný beh nikdy nenadchol, napadlo ma pozrieť sa, či sa nedá nejako nahradiť. Áno priznávam verejne – nemám rád beh, a hoci si s radosťou dám 25 minútový HIIT tréning, kedy potím krv, tak nie som ochotý dobehnúť poriadne ani 20 metrov. Jednoducho nie som. Asi to je tým, že ma beh nikdy nenadchol alebo mám zažité depresívne stavy zo základnej školy, keď nás nútili klusať či šprintovať okolo ihriska aj za dažďa a zimy. Takže bohužiaľ, nebehám. Avšak skúsil som si nájsť nejaké vedecké štúdie okolo problematiky behu a skákaniu na švihadle a nájsť pár zaujímavostí - jedným zdrojom bola Americká asociácia pre zdravie a telovýchovu so svojou publikáciou Štvrťročný prieskum. Išlo o štúdiu, pri ktorej porovnávali rozdiel medzi behom a skánáním cez švidalo, pričom sa snažili rozoznať rozdielny vplyv na kardiovaskulárny tréning. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
skákanie na švihadle
skákanie na švihadle 

 

Výsledky ma celkom prekvapili:

V štúdii bolo zahrnutých 92 mužov, ktorí sa rozdelili do dvoch skupín. Prvá skupina mala za úlohu skákať cez švihadlo 10 minút denne, druhá polovica po 30 minút behala. Po šiestich týždňoch sa všetci muži podrobili testom, ktoré skontrolovali ich kardiovaskulárny stav. Obe skupiny mali rovnaký stupeň zlepšenia.

Vedci z toho usúdili, že skákať 10 minút cez švihadlo je rovnako efektívne, ako 30 minút denne behať. Odporúčajú teda skákanie cez švihadlo ako variantu k behu predovšetkým pre tých, ktorí nemôžu behať z časových alebo iných dôvodov. Skákanie cez švihadlo vyžaduje oveľa menej času aj príprav, takže pre mnohých, ktorí napríklad nechcú behať v zime či nevhodnom počasí (alebo jednoducho nemajú kde), môže byť skákanie cez švihadlo výborným pomocníkom pri zlepšovaní kardiovaskulárneho systému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa pri tom chudne?

Pri preskakovaní švihadla spálime približne 720 kalórií za hodinu (pri rýchlostiach 120-140 preskočení za minútu a v závislosti od telesnej hmotnosti), čo je rovnaké ako beh v približnej rýchlosti 10 km za hodinu. Ak sa zvýši intenzita (počet preskakovaní), môže sa zvýšiť výdaj kalórií na 1000 alebo i viac za hodinu, opäť v závislosti na telesnej hmotnosti.

skákanie na švihadle
skákanie na švihadle (zdroj: https://i2.wp.com/www.cvikynadoma.sk/wp-content/uploads/2015/12/woman-and-skipping-rope.jpg?fit=944%2C707)

Určite teda odporúčam vyskúšať tento jednoduchý cvik, a zapojiť ho do pravidelného tréningu. Začnite pomaly, najprv sa naučte jednoducho preskočiť lano a správne držať rúčky (palce hore, bez rúčok musí byť švihadlo dlhé po vaše podpazušie), potom postupne zvyšujte počet preskokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skákanie cez švihadlo je teda vhodné pre všetkých, ktorí nechcú investovať príliš času a peňazí do špecifického cvičenia. Z tohto jednoduchého cvičenia získate zvýšenú výdrž, stabilitu a celkovú koordináciu tela.

Michael Achberger

Michael Achberger

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  532
  •  | 
  • Páči sa:  907x

Som profesionálny osobný tréner. Celý svoj život som sa venoval fitnessu a riešil som všetky otázky ohľadom stravy, cvičenia, motivácie. Mojimi rukami prešlo mnoho spokojných klientov, kedže moja práca ma veľmi baví a neustále sa chcem zlepšovať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu