Sladké zemiaky sú ideálne do diéty.. a chutia výborne

Autor: Michael Achberger | 5.12.2016 o 6:20 | Karma článku: 4,21 | Prečítané:  1353x

Sladké zemiaky nemajú s klasickými zemiakmi nič spoločné, okrem názvu "zemiaky". Posledné obdobie sú favoritom v náhrade klasických zemiakov hlavne medzi ľuďmi, ktorí sa zaujímajú o to, ako ich postava vyzerá. 

Čím sladké zemiaky prospievajú?

Sladké zemiaky obsahujú približne o polovicu menej kalórií a vitamínu C ako klasické zemiaky. Takisto obsahujú až 4x väčšiu dávku vitamínu A, ktorý posilňuje imunitu a podporuje zdravie pleti, kostí a zraku. Nechýba ani dôležité antioxidanty, mangán, draslík, B6 a B12, zeaxantín - karotenoid, vápnik, horčík, železo. Z tohto dôvodu sú sladké zemiaky považované za jeden z najviac výživných druhov zeleniny.

Prečo patria sladké zemiaky do fitness potravín?

Sú zdrojom kvalitných komplexných sacharidov. Ich sladkastú chuť má vedľa zložitej sacharózy na svedomí aj fruktóza a glukóza - priamo využiteľné sacharidy, ktoré si nemusí ľudské telo ďalej štiepiť. Vďaka tomuto zloženiu uvoľňujú batáty sacharidy pozvoľna, čo z nich robí ideálnu fitness potravinu, hlavne pre tých, ktoré chcú chudnúť, ale nestrácať svalovú hmotu potrebunú pre estetické formovanie postavy okrem iného.

 

V priemerne veľkom batáte v šupke sa nachádza až 4 g vlákniny. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny podporujú chudnutie znižovaním apetítu a pokušeniam sa prejedať. Vláknina navyše zlepšuje aj zažívanie. Snáď neprekvapí, že majú nízky glykemický index, takže nezvyšujú nárazovo hladinu cukru v krvi - naopak ju stabilizujú a pomáhajú udržať na zdravých hodnotách. Takto zabraňujú tvorbe brušného tuku a sú prevenciou problémov s inzulínovou rezistenciou - stav vedúci k obezite. Ich chuť je prirodzene sladká, takže možno maškrtiť zdravo a bez výčitiek.

 

Klasické zemiaky vs batáty

Ak máte možnosť, naučte sa využívať radšej sladké zemiaky. Sú o niečo výživovo výhodnejšie. Majú o 400 percent odporúčanej dennej dávky dôležitého vitamínu A. majú tiež viac vitamínu C, viac vlákniny a menej sacharidov. Síce majú viac jednoduchých cukrov, ako je glukóza, fruktóza alebo sacharóza, ale to môže byť po náročnom tréningu skôr výhodou. Kúpite ich často aj v klasických supermarketoch. Nevýhodou môže byť len vyššia cena a menšia variabilita pri spracovaní.

 

Ani obyčajné zemiaky však nie sú zlou voľbou. Snažte sa jesť zemiaky predovšetkým varené, v bio kvalite, nejedzte je úplne horúce. U varených zemiakov nešetrite na masle, aj to vám pomôže znížiť glykemický index. Ak riešite váhu, vyhýbajte sa obyčajným zemiakom, ktoré sú dlhší čas skladované v chlade. Nezabúdajte, že ako príloha k mäsu nemusia zemiaky zaberať pol taniera, ako sme tomu zvyknutí, ale bohato postačí jeden stredne veľký zemiak, zvyšok vymeňte radšej za zeleninu, bielkovinu a nezabúdajte na kvalitné tuky.

 

Vďaka  nízkemu glykemickému indexu sú batáty vhodné aj pre diabetikov. Po konzumácií batátov sa prudko nezvýši hladina cukru v krvi, čo je pre diabetikov podstatné.

Okrem těchto pozitív batáty majú poztívny vplyv na znižovanie vysokého krvného tlaku vďaka vysokému obsahu draslíka.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Šmejdi sa úplne nevytratili. Sedem krokov, ako sa vyhnúť problémom

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

KULTÚRA

Ukrajinský režisér ukázal aroganciu ruských policajtov, vybučali ho

Nasadili Rusi svojich ľudí do hľadiska?


Už ste čítali?