7 benefitov avokáda

Autor: Michael Achberger | 18.12.2015 o 7:15 | Karma článku: 3,03 | Prečítané:  905x

Avokádo je ovocný plod. Zo všetkých druhov ovocia patrí avokádo medzi najtučnejšie plody, plné zdravých tukov. Väčšina ovocia sa teda skladá zo sacharidov, zatiaľ čo avokádo je primárne z tukov. Poslednú dobu avokádo zažíva boom.

Mnoho športovcov a zdravo stravujúcich ľudí ho čoraz častejšie zaraďuje do svojho pravidelného jedálnička.  Pozrite si, aké benefity môžete získať jeho pravidelnou konzumáciou:

 

1.         Avokádo je neuveriteľne výživné

To, čo nazývame avokádom, je plod stromu avokádo. Toto ovocie je vysoko cenené pre svoje výborne nutričné hodnoty a je vhodné zaradiť ho k mnohým druhom pokrmov vďaka svojej dobrej chuti a bohatej textúre. Taktiež je hlavnou zložkou guacamole.

 

Existuje mnoho druhov avokáda, rovnako môže mať aj viac tvarov – od hruškovitých tvarov až po kolesový tvar. Môže mať rôzne farby či zelenú alebo čiernu. Taktiež môže mať rôzne hmotnosti – 220 g až 1,4 kg.  Najpopulárnejší druh sa nazýva Haas avokádo.

V našich končinách sa stretneme s avokádom v tvare hrušky, keďže má podobný tvar, často je zelené so štruktúrovaným povrchom.

Žlto – zelené vnútro je veľmi výživné a obsahuje širokú paletu živín, vrátane 20 rôznych vitamínov a minerálnych látok. Medzi najviac zastúpené živiny v avokáde patrí

 

Vitamín K

Kyselina listová

Vitamín C

Draslík

Vitamín B5

Vitamín B6

Vitamín E

 

Taktiež obsahuje malé množstvo horčíka, mangánu, medi, železa, zinku, fosforu, vitamínu A, B1, B2 a B3.

 

Obsahuje na 100g 2g bielkovín a 15g zdravých tukov. Síce obsahuje aj 9 gramov sacharidov ale z toho je až 7g vláknina.

Neobsahuje sodík, ani cholesterol, má nízky obsah nasýtených tukov.

 

2.         Obsahuje viac draslíku ako banány

 

Draslík je živina, ktorej dostatok väčšine ľudí chýba. Táto živina pomáha udržať elektrické gradienty v bunkách tela a ponúka rôzne dôležité funkcie. 100g avokáda obsahuje v sebe až 14% odporúčanej dennej dávky draslíka, oproti banánom – 10% je to výrazný rozdiel. Vysoký obsah draslíka zase môže pomôcť znížiť krvný tlak a tým predchádzať infarktom, mŕtviciam a zlyhaniu obličiek.

 

3.         Avokádo je založené na srdcu prospešných tukoch

 

77% kalórií z avokáda pochádza z tukov, je to teda jedno z najtučnejších rastlinných produktov. A nie je to len taký obyčajný tuk, ale v avokáde je významná kyselina olejová. Nájdete tu tiež mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú tiež hlavnou zložkou v olivovom oleji.

Tuky z avokáda sú tiež odolné voči oxidácii vyvolanej teplom, teda avokádový olej je vhodný aj pre tepelnú úpravu.

 

 

4.         Avokádo je plné vlákniny

 

 

Vláknina v avokáde je vysoko zastúpená. Vláknina je nestráviteľný sacharid, ktorý môže prispieť k zníženiu hmotnosti , zníženiu krvného cukru a je pevne spojená s nižším rizikom mnohých chorôb.

100g avokáda obsahuje v sebe až 7 g vlákniny, čo je 27% odporúčanej dennej dávky.

 

5.         Tuk z avokáda pomáha vstrebávať ostatné živiny z potravy

 

Nestačí živiny len príjmať, ale dôležitá je aj schopnosť ich absorbcie. Teda ide o presun z tráviaceho traktu do tela, kde môžu byť využité.

Niektoré živiny sú rozpustné len v tukoch, čo znamená, že je potrebné ich kombinovať s tukom, aby boli využité. To zahŕňa vitamíny ako A, D, E, a K spolu s antioxidantmi a karotenoidmi.

 

Takže nie že avokádo je len vysoko výživné, ale pomáha dramaticky zvýšiť nutričnú hodnotu ostatných rastlinných potravín, ktoré konzumujete. Teda pri konzumácii zeleniny je vhodné užívať aj potraviny plné zdravých tukov.

 

6.         Avokádo je nabité výkonnými antioxidantami, ktoré chránia oči

 

Nielen, že avokádo dokáže zvýšiť príjem ostatných antioxidantov, ale aj samotné avokádo obsahuje svoje vlastné antioxidanty: luteín a zeaxantín, ktoré sú nesmierne dôležité pre zdravie oka.

 

Tieto živiny dokážu dramaticky znížiť riziko kataraktu a degenerácie makuly, ktoré sú bežné u starších pacientov. Jesť avokádo by malo mať prínos pre zdravie očí v dlhodobom horizonte.

7.         Avokádo vám môže pomôcť schudnúť

 

Existujú určité predpoklady, ktoré hovoria, že avokádo dopomáha schudnúť ľuďom, ktorí sa o to pokúšajú.

Ľudia, ktorí konzumujú pravidelne avokádo, sa cítia sýtejší dlhší čas, majú nižšiu chuť jesť veľké dávky jedla. Môže za to nadmerný podiel tukov obsiahnutý v avokáde, ktorý zasýti človeka na dlhší čas.

A keďže avokádo je tiež zdrojom vlákniny, s nízkym obsahom sacharidov, tak tieto atribúty tiež dopomáhajú k úprave hmotnosti pozitívnym smerom.

 

Pokiaľ ste sa doteraz bránili konzumácii avokáda, ako vstup do tejto netradičnej jemnej chuti odporúčam vyskúšať nasledovný recept:

 

Zmiešate celé avokádo, ktoré predtým roztlačíte, s kokosom, proteínovým práškom a tvarohom. Zmes poriadne vymiešate, a postupne z nej formujete malé guľky, ktoré vyváľate v nízkotučnom kakau. A je to!

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?