Prečo sme často hladní - ako tomu zabrániť?

Autor: Michael Achberger | 4.9.2015 o 8:12 | Karma článku: 4,79 | Prečítané:  1418x

Pri nepravidelnej strave, redukčných diétach, tehotenstve, nadmernom športovom výkone vždy vieme prečo sme hladní. Hlad vyplýva s nášho vedomého stavu. Ale keď pocítime hlad bez zjavného dôvodu, dodržiavame tréningový režim...

...pravidelné stravovanie, tak potom je tu dôvod na zamyslenie, či niečo nerobíme zle, treba hľadať dôvod, prečo sme hladní.

 

Hlad je fyziologická potreba kalórií, vody a soli, je poháňaný zmesou faktorov, vrátane  jedálnička, hormonálnou chuťou k jedlu a emocionálnymi faktormi ako je stres. Zistiť dôvody nadmernej, zjavne bezdôvodnej príčiny hladu je dôležité, pretože nadmerný hlad vedie k nadmernému príjmu jedla a to zase vedie k rôznych fyzickým a duševným problémom. Pozrite si možné skryté príčiny vzniku zvýšeného hladu hladu.

 

Ste dehydrovaní

Mierne dehydratácia je často maskovaná ako pocit hladu, keď naše telo potrebuje naozaj len tekutiny. Zmätok týchto potrieb sa deje v hypotalame, teda časti mozgu, ktorá reguluje aj chuť k jedlu a smädu. Keď dehydratácia nastáva, tak často dochádza k zámene spojivových dráh medzi pocitom smädu a hladu a to vyvolá  nekontrolovaný pocit hladu. Zabrániť tomu stavu môžete pravidelným, nie nadmerným, príjmom vody. Ideálne je začať s pohárom vody hneď z rána. Ak máte pocit hladu, skúste teda namiesto nejakého snacku, napiť sa pohára vody a počkajte 15-20 minút, či hlad odoznie.

 

Nepokojne spíte

V čase, keď sa prebudíte po noci plného zlého spánku, tak dva hormóny súvisiace s chuťou do jedla už začali pracovať proti vám. Príliš málo spánku môže viesť k stúpajúcej hladine gherilinu, hormónu, ktorý stimuluje chuť do jedla. Rovnako môže viesť aj k zníženiu hladiny leptínu, čo je hormón, ktorý vyvoláva pocit plnosti. Nedostatok spánku, ak je tento nedostatok pravidelný, vyvoláva tak pocit enormného hladu aj z ďalšieho dôvodu. Pri zlom spánku máte väčšiu pravdepodobnosť, že budete vážne unavení a mozog nebude pracovať tak ako by mal. Tento stav potom vyvolá ďalší pocit hladu a túžbu po sacharidoch hlavne z cukrov, aj keď v skutočnosti hladní nebudete. Ideálnym stavom teda je 7-8 hodín spánku denne ako prevencia pred zvýšenou chuťou do jedla a hladu.

 

Vyšší príjem jednoduchých sacharidov

Zvýšený príjem nevhodných sacharidov ako sú napríklad šišky, keksíky nasýtia, ale iba na veľmi krátku dobu. A potom príde ešte vyšší hlad ako pred ich zjedením. Náš mozog lepšie funguje z pravidelného príjmu komplexných sacharidov, tie jednoduché si telo potom samo naštiepi a mozog ich sám spotrebuje koľko ich bude potrebovať pre svoju činnosť. Jednoduché sacharidy ako sladkosti, ale aj výrobky z bielej múky, sušienky, cukrovinky, samotný cukor zvýšia hladinu cukru v krvi na krátku dobu, čo spôsobí rýchly nárast energie, ale rovnako rýchlo klesne táto hladina a u človeka to vyvolá len ďalšiu chuť po jedle. Vyberajte si teda taký druh sacharidov, ktoré zvýšia hladinu krvného cukru na dlhšiu dobu, ako sú ovsené vločky, zemiaky, ryža, celozrnné cestoviny a podobne. Pre pomalšie vstrebávanie cukrov je vhodné príjmať vlákninu vo forme ovocia, zeleniny, rôzne druhy semien, orechov,.. To tiež zabraňuje zvýšenej hladine hladu.

 

Príliš sa stresujete

Pracovný stres a celkový tlak vyvíjaný na vás môže byť jedným z ďalších dôvodov, prečo sa dostavuje neustále hlad. Keď ste nervózni, vaše telo začne produkovať viac stresového hormónu adrenalínu a kortizolu. Zvýšené hladiny týchto hormónov prinútia vás myslieť si, že ste pod nejakým útokom, a že potrebujete energiu, takže vaše telo si začne čo najviac intenzívne pýtať jedlo. Stres tiež znižuje hladiny serotonínu, čo zase vedie k ešte vyššiemu hladu. Riešením je pozitívne myslenie, pustenie si príjemnej hudby a celkové upokojenie.

 

 

Pijete príliš veľa alkoholu

Pitie pohára vína pred večerou, alebo počas jedla môže viesť k stimulácii pocitu hladu, aj keď je váš žalúdok plný. Ľudia majú tendenciu viac jesť pri konzumácii , či po konzumácii alkoholu. To si môžete aj samy na sebe pozorovať. Navyše alkohol dehydratuje, a to zase môže viesť k ešte vyššiemu pocitu hladu. Keď už teda si dáte občas nejaký pohár vína, tak sa uistite, že počas pitia alkoholu prijmete aj dostatok vody.

 

Konzumujete príliš málo bielkovín

Dostatočný a pravidelný príjem bielkovín počas dňa chráni vašu svalovinu, dopomáha odbúravať nadbytočný tuk a keďže sa dlhšie trávi ako iné zložky potravín, tak v žalúdku vyvoláva pocit plnosti na dlhšiu dobu. Príliš málo bielkovín teda vedie k vyššiemu pocitu hladu.

Nejete dostatok tuku

Rovnako ako bielkoviny, tak aj nenasýtené tuky sú tiež spojené s pocitom sýtosti. Keď ste spokojní po  konzumácii jedla, tak  je menej pravdepodobné, že budete chcieť zjesť viac ako je vhodné a dlhšiu dobu budete sýti. Pridajte si teda do jedla zdravé, srdcu prospešné, mozog posilňujúce druhy tukov, či už vo forme rastlinných olejov, orechov, semien, avokáda..

 

Vynechávate jedlá počas dňa

Ďalším dôvodom pocitu hladu je, že niektoré jedlá počas dňa úplne vynecháte, preskočíte. Často sa to stáva pri raňajkách, kde rovno od rána prejdete do skorého obeda. Váš žalúdok je ale príliš prazdny dlhú dobu, to zase produkuje hormón ghrelín, ktorý zintenzívňuje pocit hladu. Často sa potom stáva, že ani po zjedení vyššieho množstva jedla nie je sýti, preto tento hormón vyvoláva stále pocit hladu a pocit prázdneho žalúdka. Snažte sa teda jesť pravidelne, raňajky nevynechávajte. Vyskúšajte na raňajky si dať niečo ľahké, ako biely jogurt, ovocie, alebo pár gramov arašidového masla.

 

Vizuálne vnemy vyvolávajú pocit hladu

Pozeráte si jedlá od vašich priateľov na facebooku, instagame. V televízii ste bombardovaní televíznymi reklamami s chutnými, ale nezdravými jedlami. Ste zaťažovaní obrazmi potravín 24 hodín denne, 7 dní v týždni, niet potom divu, že mnohí z vás majú neustály hlad. Je tu totiž priame spojenie medzi tým,, čo vidíme a a tým, po čom túžime. Podobným princípom funguje ako hlad vyvolaní príjemnou vôňou jedla: zvýšená tvorba slín, žalúdok sa zmrští, nastáva až bodavá bolesť hladu. Nedá sa však pred takými nástrahami úplne ujsť, ale pokiaľ je to možné, nevyhľadávajte samy podobné obrazy a vône.

 

Konzumujete príliš veľké dávky jedla a príliš rýchlo

Keď ste hladní ako vlk, váš žalúdok môže byť plný, ale váš mozog stále hovorí, že nemáte dosť a neregistrujete pocit sýtosti. Signály mozgu prebíjajú signály zo žalúdka a nemáte šancu pocítiť sýtosť. Spomaľte preto pri jedení, dávajte do seba menšie porcie jedla naraz. Vychutnávajte káždé sústo jedla a robte z jedla určitý rituál. Potom počkajte najmenej 20 minút predtým, ako sa rozhodnete pre ďalšiu dávku jedla. To je doba, po ktorej mozog púšťa pocit sýtosti.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?