Nadmerný príjem zeleniny môže byť rizikový

Autor: Michael Achberger | 24.7.2015 o 8:10 | Karma článku: 3,34 | Prečítané:  1128x

Zelenina neodmysliteľne patrí k zdravému životnému štýlu. Obsahuje veľa vlákniny, vitamíny, minerály a stopové prvky, ktoré nám dopomáhajú upevňovať zdravie a udržať nás aktívnymi. Pokiaľ sa snažíte obmedziť kaloricky príjem ...

... , zelenina je ideálnou voľbou pre vás. Nič sa však nemá preháňať a ani nadmerný príjem zeleniny nie je najvhodnejší a spájajú sa s ním určite zdravotné riziká. 

Vláknina je prírodná látka nachádzajúca sa v ovocí, zelenine a obilí. Tvorí podstatnú časť zeleniny vo väčšine prípadov, takže keď hovoríme o nadmernom prijme zelenine, tak myslíme tým riziká spojené s nadmerným príjmom vlákniny.

Vláknina je významná zložka potravy, ktorá je sama ťažko stráviteľná. Existujú dva druhy vlákniny: rozpustná a nerozpustná. Rozpustná vláknina má schopnosť absorbovať vodu, napučiavať a v tráviacom trakte fermentuje, preto môže byť zdrojom energie. Reguluje trávenie tukov a sacharidov, viaže na seba vodu a tým zväčšuje svoj objem. To vedie k pocitu nasýtenia. Z väčšej časti je živinou pre mikrobiálnu flóru v tráviacom trakte, pôsobí teda ako tzv. Prebiotikum. Nerozpustná vláknina v tráviacom trakte nefermentuje, nie je zdrojom energie. Zväčšuje objem obsahu v črevách a skracuje dobu, ktorú tam zostáva potrava. Najmä priaznivo sa uplatní v hrubom čreve, kde sa vďaka zväčšenému objemu stolice riedia odpadové látky, ktoré vznikli pri trávení. Tie potom ľahšie opúšťajú tráviaci trakt, ktorý je tak kratšiu dobu vystavený styku s potenciálne nebezpečnými látkami.

Príjem vlákniny pre teda pre nás nevyhnutný, spája v sebe mnoho pozitív. Pokiaľ to však preženieme s množstvom zeleniny a ovocia, môžu nastať určité zdravotné problémy:

 

Kŕče

Kŕče v črevách nastávajú, pokiaľ telo nedokáže stráviť nadmerný príjem zeleniny  a snaží sa rozpustiť nestráviteľnú zložku potravy. Ak je teda príliš veľa vlákniny skonzumovanej naraz, tak sa trávenie môže na istý čas výrazne spomaliť alebo dokonca zastaviť. To môže viesť k črevným kŕčom a nepohodliu.

 

Hnačka

Ak náhle zvýšite svoj príjem vlákniny v dobrom zmysle zdravého stravovania, tak potom vaše telo nebude mať dostatok času na prispôsobenie sa tomu príjmu. Vláknina má aj tu schopnosť, že zvyšuje rýchlosť presunu natrávenej potravy v črevách. Konzumáciou veľkého množstva zeleniny môžete zvýšiť túto rýchlosť natoľko, že si tým vyvoláte hnačku a s tým spojené ďalšie zdravotné rizika.

Maloabsorbcia

Vláknina v zelenine má tendenciu sa spájať s inýmy potravinami, môže tak viazať na seba živiny a odstraňovať tieto minerály a vitamíny z tela, keďže telo má jedinú možnosť vlákniny sa zbaviť pri trávení. Tým, dochádza k maloabsorbcii vápnika, horčíka, železa a zinku.

 

Zápcha

Ak budete príjmať príliš veľa zeleniny bez dostatočného príjmu vody, môžete si tým vyvolať zápchu. Voda je totiž potrebná pre pohyb natrávenej potravy v črevách, hlavne ak jej obsah je tvorený vo zvýšenej miere vlákninou. Ak teda nemáte dostatok tekutín v tele, môžu vaše črevá nesprávne pracovať a zvýši sa tým riziko vzniku zápchy.

 

Plynatosť

Ak prijmete vlákninu do seba v krátkom časovom úseku, môže dôsjť k nadúvaniu, zvýšenej tvorbe črevného plynu. Plyn sa prirodzene vytvára v črevách, vo zvýšenej miere ak konzumujete veľa vlákniny. Môžete tomu ale predísť pomalším a postupnejším príjmom zeleniny v dlhšom časovom úseku, vtedy tento plynový efekt nebude taký rozsiahly.

 

Črevná blokácia

Zablokovanie čriev je jedno z najhorších nežiadúcich účinkov vyvolaných zvýšeným príjmom vlákniny. Dochádza k tomu hlavne vtedy, ak jedinec zje príliš veľa vlákniny naraz a nedoplní to dostatočným množstvom vody. Vláknina tak môže spôsobiť upchatie v črevách, zabráni posunu akejkoľvek ďalšej trávenej potrave. Črevné blokády  sú vážnym zdravotným stavom, vyžadujú chirugicky zákrok.

 

 

Z uvedených rizík zvážte prosím nadmerný príjem zeleniny. Ak jej chcete konzumovať zvýšené množstvo, dajte si pozor na to, aby ste príjem vlákniny zvyšovali postupne a hlavne pili dostatočné množstvo vody.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?