Vyskúšajte tieto zdravé alternatívy kravského mlieka

Autor: Michael Achberger | 12.6.2015 o 8:30 | Karma článku: 2,00 | Prečítané:  586x

Mlieko je súčasťou nášho stravovania už dlhé roky. Mnohí z nás boli vyvovavaných práve na kravskom mlieku. Dá sa povedať, že mlieko je pre nás zdravá potravina, ktorá by nemala chýbať u nikoho z nás.Pravda vie byť aj iná..

Mlieko je prezentované ako potravina plná vitamínov, minerálov, obsahuje veľa bielkovín. Treba sa ale pozrieť aj na druhú stránku veci, kde mlieko už tak pozitívne nebude figurovať.

 

Mlieko je náročné výrobu, získať ho, je dosť prácna záležitosť. Moderná produkcia mlieka však už dokáže získať mlieko za kratší čas, ale nesúvisí to len so zvýšenou efektivitou získavania mlieka. Mnoho kráv je dopovaných rastovým hormónom rBGH pre zvýšenie produkcie mlieka. Často sa však stáva, že pri aplikovaní tohto hormónu a pri nevhodnom zaobchádzaní s dobytkom vzniká infekcia, ktorá sa lieči antibiotickou terapiou. Tieto lieky sa dostanú samozrejme aj do kravského mlieka a sú schopné prekonať aj proces pasterizácie. Toto je jeden z hlavných dôvodov, prečo je dnešné mlieko nie úplne bezpečné pre konzumáciu človekom a z toho vznikajú aj ďalšie zdravotné problémy.

 

Taktiež nie je zriedkavé, že hormón rBGH tiež prežije proces pasterizácie a dostane sa pri konzumácii do vašeho tela. To môže mať za následok zvýšenie vašeho vlastného rastového hormónu, čo znie síce zaujímavo, ale v konečnom dôsledku sa tak zvyšuje potenciál pre tvorbu rôznych druhov rakoviny a tumoru.

Taktiež netreba zabúdať na určitý typ intolerancie na laktózu: či už vedomú, alebo nevedomú. Laktóza sa u malých deti bezproblémovo trávi, u dospelého človeka táto schopnosť klesá, až môže zaniknúť a pitím mlieka si tak môžme vyvolať rôzne zdravotné problémy.

 

Mlieko je zdroj vápnika, to je pravda. Ale treba tiež dodať, že nie najlepším zdrojom vápnika, obsahuje v sebe vyššie percento ťažko vstrebateľného vápnika. Preto sú iné potraviny na tom lepšie. Napríklad zelená zelenina obsahuje v sebe veľké množstvo vápnika.

 

 

Uvedené dôvody, prečo sa obávať piť mlieko, som uviedol  a zovšeobecnil pre všetkú výrobu mlieka. Keby sme boli konkrétni, tak nemôžem povedať, že to platí u každého producenta mlieka. Nájde sa určite aj veľké percento takých, ktorí uvedené postupy nepoužívajú a mlieko od nich je kvalitnejšie, čistejšie a zdravšie. Taktiež mliečne výrobky počas spracovania ako syry, jogurty, smotany, nátierky sa zbavujú veľkej časti, ak nie úplnej, nebezpečných látok a ich konzumácia je prevažne bezpečná. Mlieka sa teda netreba báť, treba sa báť nepoctivých producentov a vYberť si kvalitné mliečne produkty, prípadne ich alternatívy:

 

Sójové mlieko

Napriek istým negatívam je sójové mlieko vhodné ako občasná náhrada kravského mlieka. Má minimálny obsah nasýtených tukov, absentuje tu galaktóza, to znamená, že môže dočasne nahradiť aj materské mlieko pre galaktosaemické deti. Neobsahuje žiadnu laktózu, takže je vhodná pre tých, ktorí majú alergiu na laktatické kravské mlieko. Keďže pochádza z rastlín, nie je dôvod sa obávať problémov súvisiacich s produkciou kravského mlieko pre nepohodu zvierat. Môže však obsahovať vyšší podiel cukrov.

Mandľové mlieko

Mandľové mlieko je dobrým zdrojom horčíka, ktorý pomáha funkciám prištítnych teliesok a tým sa prispeje k zlepšenému zdraviu vašich kostí. Taktiež obsahuje veľa mangánu, selénu a vitamínu E. Vitamín E je antioxidant, ktorý chráni bunkové membrány. Selén je vhodný pre náš imunitný systém, pomáha pri reprodukcii a v metabolizme štítnej žľazy. Mandľové mlieko je tiež dobrým zdrojom nenasýtených tukov, bielkovín, flavonoidov a draslíka, má menej cukru ako sójové mlieko. Nevýhodou je výraznejšie odlišná chuť od kravského mlieka, budete si musieť trocha zvyknúť na jeho špecifickú chuť.Taktiež patrí medzi drahšie alternatívy mlieka.

Ryžové mlieko

Je najviac hypoalergénne mlieko zo všetkých mliečnych náhrad a je veľmi výživné. Má iba jeden gram nenasýtených tukov na 1 šálku. Obsahuje niacín a vitamín B6, obsah horčíka je tiež vysoký a pomáha tak kontrolovať krvný tlak. Ryžové mlieko tiež obsahuje železo a meď, tie pomáhajú pri tvorbe červených krviniek a tým dopomáhajú okysličovať telo. Treba si ale uvedomiť, že samotná ryža obsahuje veľa sacharidov sama o sebe a aj mlieko z nej vyrobené bude mať vyšší obsah sacharidov, hlavne tých sladkých – niekedy až 4x viac ako v sójovom mlieku. Pre diabetikov teda toto mlieko nie je vhodné.

Kozie mlieko

Kozie mlieko je živočíšneho pôvodu, ale slúži ako vhodná alternatíva ku kravskému mlieku. Obsahuje o 15 a viac percent vápnika a viac vitamínu A a D, draslíka a mangánu ako kravské mlieko. Je tiež dobrým zdrojom fosforu a riboflavínu. Kozy nie sú  liečené rastovými hormónmi a tiež produkujú menej metánu ako kravy. Kozie mlieko má menej kyseliny listovej a vitamínu B12 ako kravské mlieko. Chutí podobne ako kravské mlieko, môže mať však pikantnejšiu príchuť. Má tendenciu chutiť dosť kyslo.

Ovčie mlieko

Ovce dokážu produkovať veľké množstvo mlieka. Taktiež produkujú menej metánu ako kravy. Ich mlieko obsahuje až 2x viac minerálnych látok, vrátane vápnika, fosforu, zinku a vitamínu B, ako u kravského mlieka. Toto mlieko je ľahko stráviteľné, obsahuje dostatok jódu, pomáha teda tým, čo majú problémy so štítnou žľazou. Jeho nevýhodou je vyšší podiel kalórií, obsahuje laktózu. Má ale nižší podiel nasýtených tukov ako iné typy mlieka. Chuť je krémovejšia a bohatšia ako pri kravskom mlieku.

Ovsené mlieko

Rovanko ako iné druhý rastlinných druhov  mlieka, tak aj ovsené mlieko nezvyšuje cholesterol a nenájdete v nich stopy po laktóze. Taktiež obsahuje vysoké množstvo antioxidantu vitamínu E. Obsahuje tiež kyselinu listovú, ktorá je nevyhnutná pre väčšinu telesných funkcií, je potrebná pre syntézu a opravu DNA, pomáha produkovať zdravé červené krvinky a zabraňuje anémii. Ovsené mlieko je vhodné pre veľkú skupinu alegikov, je dobrým zdrojom fytochemických látok – prirodzene vyskytujúce sa chemické látky u rastlín, ktoré pomáhajú v boji s chorobami ako sú rakovina, choroby srdca a mŕtvice. Proti ovsenému mlieku, rovnako ako pri ryžovom mlieku, hovorí vysoké zastúpenie cukru v zložení, neobsahuje tiež vápnik ako bežné mlieko. Taktiež má veľmi špecifickú chuť, ktorá isto nebude chutiť všetkým.  Patrí medzi drahšie mlieko a ťažko ho zoženie na trhu.

 

Konopné mlieko

Ten kto má alergiu na sóju alebo orechy, tak konopné mlieko bude pre neho ideálna alternatíva. Nezvyšuje nebezpečný cholesterol, je bez laktózy, má nízky obsah nasýtených tukov a je bohaté na zdravé omega mastné kyseliny. Má vysoký podiel bielkovín a krémovú, príjemnú chuť. Jeho konzistencia je však o niečo hrubšia ako pri bežnom mlieku.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?