Masáž kedykoľvek a kdekoľvek - revolúcia menom Foam roller

Autor: Michael Achberger | 20.3.2015 o 9:15 | Karma článku: 1,28 | Prečítané:  952x

Pred desiatimi rokmi to bol pre mnohých trénerov neznámy pojem – foam roller. Dnes, v každom dobrom fitnesscentre a školiacich trénerských centrách je takýchto valčekov kopa – v rôznych dĺžkach, s výčnelkami aj bez a v rôznych konzistenciách.

Prečo prišli tieto molitanové valčeky do popredia? Možno má v tom prsty aj zmena postoja voči masážnym terapiám. Prechod od elektronických pomôcok ku skoro ručným, manuálnym a jednoduchým pomôckam. Ľudia si viac začali uvedomovať prednosti techník ako je masáž, svalová aktivácia, aktívna terapia – pomôže to bežným ľuďom aj športovcom.

 

 

Čo to všetko má spoločne s penovými valčekmi? Rozvoj penových valčekov súvisel s potrebou elitných športovcov a ich terapeutov vykonať masáž mäkkých tkanív pre väčšie skupiny za rozumnejšiu cenu. Použitie je pritom veľmi jednoduché a intuitívne – pomocou penového valčeka používate vašu hmotnosť na uvoľňovanie tuhých a poškodených tkanív. Vďaka tejto jednoduchosti mnohí objavili ďalšie ich ďalšie využitie: prevecia úrazov a zlepšenie športového výkonu. Je to vlastne taká masáž samého seba.

 

Niekedy môže penový valec nahradiť za určitých okolností masáž od terapeuta. Poskytuje sa tak masáž mäkkého tkaniva pre veľké masy v akomkoľvek prostredí. Treba ale poznať určité spôsoby, ako presne využiť túto pomôcku.

 

 

Penový valec je jednoducho valcovitý kus z extrudovanej tvrdej bunkovej peny. Je to podobná pena ako sa používa v plaveckých bazénoch, ale o niečo tvrdšia, väčšia a hustejšia. Môžu sa však ich veľkosti líšiť.

Taktiež sú dostupné rôzne hustoty z mäkkej peny, alebo tvrdšie vysoko husté, prípadne s pevným valcom v strede obkolesený mäkkou penou. Čím má športovec viac svalov a je pevnejší, tým tvrdší valec sa odporúča. Začiatočník so slabšou muskularitou by mal začať s mäkkými valcami a prípadne časom vymeniť za tvrdšie.

 

Pôvodný koncept odporúča využiť váhu tela pre vyvinutie tlaku na citlivé oblasti vo svaloch, niekedy nazývané ako spúšťacie body, prípadne pre uvoľnenie hrudiek vo svaloch, prípadne v bodoch zvýšenej hustoty svalov. Treba teda vyvinúť tlak na oblasti, ktoré sú náchylné na zranenia. Valec oproti bežným masážam a uvoľňovacím pohybom umožňuje použiť dlhšiu dobu pôsobenia tlaku v rozsiahlych dlhých svalových skupinách.

Športovci využívajú valec pre nájdenie problémových oblastí, zranení a snažia sa snažia vrátiť tieto body do pôvodnej formy so zníženou hustotou a menšou aktivitou v svale.

 

Treba vedieť ako správne valec umiestniť, pôsobenie valca totiž môže byť paralelné, kolmé, 45stupňové v závislosti na svale. Pocit masáže závisí od úrovni športovej zdatnosti, veku, celkového pohodlia. Valec nám umožňuje ovládať intenzitu podľa vlastnej hmotnosti. Neexistuje univerzálna dohoda o tom, ako často, kedy a ako dlho používať valec, často sa ale zaviedlo používať valec pred a po tréningu.

Výhodou valca použitého pred tréningom je kvalitné zahriatie svalu a tým aj prevencia zranení na tréningu. Po cvičení valec zase pomáha zotaviť sa z namáhavého tréningu. Ideálne je teda použiť valčeky aspoň pred tréningom, prípadne po tréningu, ak sa pociťuje niekde bolesť. Valec sa môže používať aj denne, to je tiež výhoda oproti bežnej masáži. Pri akútnej bolesti je možné použiť valec aj 12x denne. Doba pôsobenia valca je najčastejšia 10minút, nie je to však pravidlom.

 

Valec pôsobí najlepšie na dolných končatinách, aj keď sa dá bez problémov použiť aj na vrchnú časť tela. Tkanivo v hornej časti tela nie je tak husté ako pri dolných končatinách a tiež veľa zranení a potreba uvoľnenia vzniká v nohách. Aj keď sa v prvom rade používajú valčeky pre nohy , tak aj napriek tomu môžu byť tiež použité pri horných končatinách. Platia pre ne rovnaké postupy s jedným rozdielom: valec musí vykonať väčší tlak na jednom mieste ako pri nohách.

Valcovanie s penou môže byť mierne bolestivé, miestami nepríjemné. Mohli by sme to prirovnať k strečingu: pri strečingu je dôležité, aby ste rozlišovali medzi primeranou mierou nepohodlia spojenou s určitým hraničným bodom a nepohodlia, ktoré môže viesť k zraneniu. To isté platí aj pre valec. Po skončení valcovania, by ste sa mali cítiť lepšie, nie horšie. Valčeky by nikdy nemali dôjsť až k mechanickému poškodeniu. To môže byť znakom nevhodne zvoleného valca alebo neprimeraného tlaku.

 

 

Výhody penových valcov:

 

-           Zlepšený prietok krvi

-           Zlepšené svalové napätie

-           Prerušenie uzlov vo svaloch

-           Zníženie svalovej bolesti

 

 

 

 

Pravidlá pre používanie valčekov:

 

-           Pred použitím pite veľa vody. Telo a tým aj tkanivá by ste mali udržať hydratované a pružné pri valcovaní

-           Použite valec ako zahrievací nástroj pred cvičením

-           Vykonávajte válivé pohyby pomaly a sústredene

-           Zmeňte smer pôsobenia valca v rôznych smeroch

-           Používajte valec častejšie ako bežnú masáž

 

 

Valcovanie versus masáž

 

Je lepšia masážna terapia alebo penový valec? Odpoveď je jednoduchá: prácu rúk nenahradí valec. Ruky si pripojené priamo s mozgom a môžu cítiť a reagovať. Penový valec je neživý predmet, necíti, nereaguje. Ak cena pre vás nie je problém, odporúčam určite pravidelnú masáž.

Pokiaľ však máte málo času, nedostatok finančných prostriedkov, tak valec je pre vás ideálnym riešením.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?