reklama

Spirulina ako náhrada mäsa?

Spirulina. Mnohým to nič nehovorí, ani ja som v tom nebol výnimka. Môj klient, s ktorým trénujem ma však požiadal, aby som sa pozrel na túto vzácnu riasu, chcel vedieť, čo si o nej myslím, môj názor a doporučenie. Tento článok je teda moja odpoveď. Budem však písať obšírnejšie, aby som aj ostatným predstavil Spirulinu – pre niekoho náhradu mäsa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Spirulina rastie vo voľnej prírode v slaných jazerách v Mexiku a na africkom kontinente. Rýchlo rastie, rýchlo sa rozmnožuje a vo svojom okolí je k nej ľahký prístup. Je to vlastne modro-zelená riasa.

Táto rastlina obsahuje veľké množstvo rôznych vitamínov skupiny B, beta-karotén, minerály vrátane vápnika, železa, horčíka, mangánu, draslíka zinku. Je tiež zdrojom gama-linolénovej kyseliny známej ako GLA. Riasa je významná ako zdroj bielkovín, sušené spiruliny obsahujú až 70% bielkovín. Spirulina obsahuje tiež vitamín B 12, avšak B 12 zospiruliny nie je vstrebatelný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdroj spirulín mimo jej bežné pôsobenie je vo forme rôznym obchodných značiek, ktoré spirulinu sušia a predávajú ako prášok alebo ako tabletky.

Množstvo účinnej dávky je v rozmedzí 1 až 8,4 g denne.

Určite sa všetci zhodneme, že spirulina je určite výživné jedlo, ale bohužiaľ nie je taká lacná. Protein, ktorý by sme získali zospiruliny sa dá oveľa ľahšie a lacnejšie získať zo strukovín, orechov, obilnín a živočíšnych potravín. Železo zase nájdeme v sušených slivkách a mäsa, karotény a vitamíny z bežných druhov ovocia a zeleniny.

Spirulina sa využíva ako rastlina, ktorá môže znížiť chuť do jedla a tým pomáha s nadváhou tým, že ľahšie kontrolujete svoj príjem potravín. Sprulina spolu s chlorellou údajne zlepšujú imunitný proces. Spirulina okrem iného by mala predchádzať vzniku rakoviny, kde redukuje príjem voľných radikálov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokusy na zvieratách naznačujú, že spirulina môže pozitívne pôsobiť proti vírusu HIV, taktiež môže pôsobiť proti alergickým reakciám ako je senná nádcha a žihľavka. Pomáha vraj chrániť pečeň pred toxickými chemikáliami, znižuje krvný tlak.

Spirulina sa využíva, ako bolo už naznačené, pri chudnutí, formovaní postavy. Bohužiaľ, ja sám osobne nemám žiaden dôkaz o tom, že by to reálne fungovalo, ale nenašiel som ani žiadne vedecké štúdie, ktoré by potvrdili pozitívny účinok na metabolizmus pri chudnutí.

Obsah 1 gramu sušenej spiruliny sa vyrovná tým živinám, ktoré sa nachádzajú až v 1 kilograme zeleniny, má veľmi dobrý podiel aminokyselín, bohužiaľ aminokyselinový profil je veľmi odlišný od masa a zabezpečiť si diétu iba na príjme spiruliny je nevhodné. Ja osobne odporúčam používať spirulinu ako doplnok, nie ako priamy zdroj. To znamená, že pri vhodne zvolenej diéte, aleboriacionálnej výžive je spirulina veľmi odporúčaná a môže námskvaliniť náš denný príjem kvalitných živín.

Michael Achberger

Michael Achberger

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  532
  •  | 
  • Páči sa:  912x

Som profesionálny osobný tréner. Celý svoj život som sa venoval fitnessu a riešil som všetky otázky ohľadom stravy, cvičenia, motivácie. Mojimi rukami prešlo mnoho spokojných klientov, kedže moja práca ma veľmi baví a neustále sa chcem zlepšovať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu