S kávou na zdravie!

Autor: Michael Achberger | 15.11.2013 o 10:57 | Karma článku: 7,47 | Prečítané:  1427x

Je to jedna z najzdravších potravín na svete aj keď mnohí s tým určite nebudú súhlasiť. Ak je teda káva váš obľúbený nápoj, tak pokojne si teraz jednu šálku dajte a čítajte ďalej...

Káva zujíma mnoho odborníkov, ktorí sa ju snažia obhájiť, iní zase preukázať jej negatívne účinky. Existuje veľmi veľa štúdií, ktoré hovoria, že pitie kávy v množstve 6 a viac šálok denne znižuje výskyt cukrovky. Ďalšia štúdia potvrdzuje , že  kofeín z kávy zvyšuje toleranciu výkonu u pacientov so srdcovým zlyhaním. Alebo potvrdený výskum , kde káva zvyšuje bdelosť a zlepšuje fyzickú a duševnú výkonnosť. Káva môže znížiť výskyt Parkinsonovej choroby pri dávke 2-3 šálky denne a taktiež znížiť tvorbu žlčových kameňov u mužov. Taktiež pitie kávy môže chrániť pred ochoreniami pečene súvisiacich s alkoholom – na každú šálku kávy cca 4 denne pripadá asi 20% zníženie rizika vzniku cirhózy vyvolanej alkoholom.

To sú tie pozitíva. Štúdie s negatívnym dosahom pitia kávy hovoria o tom, že 1 alebo dve šálky denne zvyšujú riziko potratu u žien napriek tomu, že majú bezproblémové tehotenstvo. Aj my samy na sebe vieme pocítiť negatíva kávy a to nervozitu a podráždenosť a môže narúšať náš pokojný spánok. 3 a viac šálok denne môže zvýšiť systolický a diastolický tlak aj u ľudí, ktorí nemajú problémy s vysokým krvným tlakom.

Nie je overený do podrobnosti priebeh ako kofeín ovplyvňuje krvný tlak. Výskumy sa v tomto rozchádzajú: jedny hovoria, že ľudia, ktorí pravidelne prijímajú kofeín, majú vyššie priemerné hodnoty krvného tlaku, ako tí, ktorí neprijímajú nijaký kofeín.  Alebo kofeín zvyšuje krvný tlak niekoľko minút alebo dokonca hodín po vypití kávy, ale nezapríčiňuje vznik trvalej hypertenzie. Alebo pitie kávy vraj nemá dlhodobý účinok na krvný tlak u ľudí, ktorí pijú kávu pravidelne.

Z tohto vyplýva, napriek rôznym protichodným informáciám, že umiernené pitie kávy by vám nemalo spôsobovať výrazne problémy. Samozrejme, ak máte nejaké zdravotné problémy, ako je napríklad hypertenzia, tak pitie kávy asi nebude dobrý nápad. Venujme sa však tým pozitívnym účinkom kávy, pre ktoré občasné pitie kávy nám bude iba prospešné.

Káva zvyšuje hladinu antioxidantov v tele až o 5,5%  a tento stav trvá väčšinou 2 hodiny. Káva má tiež vyššiu antioxidačnú aktivitu ako kakao, zelený, čierny alebo bylinkový čaj. 
Konzumácia kávy, hlavného zdroja potravinových antioxidantov, môže potláčať zápal, a preto znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení a ďalších zápalových chorôb.

Istý Čas mala káva povesť, že významne zvyšuje hladinu cukru v krvi a hladinu inzulínu. Pravda je však o niečo zložitejšia a to, že môže znížiť riziko vzniku cukrovky  druhého typu, ale chronická konzumácia kávy však môže mierne  zvyšovať hladinu krvného cukru , hoci predpoklad, že by od nej niekto pribral, je dosť pochybný. Antioxidačná látka v káve znižuje po jedle vstrebávanie novým molekúl glukózy a súčasne spomaľuje uvoľňovanie cukru do krvného obehu. Kofeín však pôsobí opačne, a preto sú nápoje bez kofeínu ideálnou voľbou pre diabetikov a ďalších ľudí so zdravotnými problémami súvisiacich so zvýšením krvného cukru. Mierne zvýšenie hladiny cukru v krvi po vypití kávy s obsahom kofeínu je vhodné pre športovcov, u ktorých dodaný cukor povzbudí činnosť svalov a zároveň im dodá potrebnú energiu. To je jeden z dôvodov, prečo sa malé množstvo kávy pred fyzickým výkonom považuje za užitočné.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?